Het operationeel handboek bestaat minimaal uit de volgende elementen:
1° Een beschrijving van de organisatie met de daaraan gebonden operationele beperkingen
2° Een organogram van de organisatie en gedetailleerde documenten die de verantwoordelijkheden definiëren van de verantwoordelijken voor het verzekeren van de veilige exploitatie
3° De procedure voor het aanwijzen van bestuurder van een RPA
4° Indien nodig, de procedure voor het aanwijzen van de RPA-waarnemer en voor zijn samenwerking met de bestuurder van een RPA
5° De procedure voor de keuze en de inrichting van de locatie van de exploitatie met inbegrip van de start- en landingszones, de veilige afstanden ten opzichte van obstakels, een veilig werkgebied, een vrij landingsgebied en maatregelen om de toegang van derden tot de locatie tegen te gaan
6° De procedures betreffende de operaties, met controlelijsten van voor, tijdens en na de vlucht, alsook voor de situaties waarin een probleem met het RPAS opduikt zonder dat de veiligheid in het gedrang komt; en ook noodscenario's voor de situaties waarin een probleem met het RPAS opduikt waardoor de veiligheid in het gedrang komt
7° De procedures voor de minimale rusttijd, de maximale onafgebroken vliegtijd, de maximale vliegtijd per dag en de minimale rusttijd tussen twee vliegperiodes
8° De procedure voor het controleren van het RPA tijdens de vlucht
9° De veiligheidsprocedures
10° De procedures voor de vliegoperaties en de samenwerking bij het grondcontrolestation
11° De procedure voor het melden, onderzoeken en opvolgen van een ongeval of een incident
12° De procedures voor klasse 1 vluchtuitvoeringen bevatten een risicoanalyse met een evaluatie van de complexiteit van de activiteit, de eraan verbonden gevaren en risico's, alsook de beschrijving van de preventiemaatregelen
13° Het programma voor de interne opleiding binnen de organisatie
14° De instructies voor vluchttoewijzingen
15° De instructies in verband met beveiliging.
Gerelateerd aan: Operationeel Handboek:
Volgende: 1. Algemene bepalingen wetgeving drones >>
<< Terug: 16. Veiligheidsanalyserapport Drone